|
Sashikala Ananth
|
|
Vaastu znamená jak ideu tak formu. Je to indická filosofická
nauka o tvorbě životního prostoru. Tradice vaastu je nesmírně
stará. Sahá až do období počátků našeho letopočtu. Slovo
vaastu, jak je dnes tato nauka nazývána, bylo ještě před
několika desetiletími známo pod prastarým pojmem Vaastu
Shilpa Shastra. Principy této shastry (naučných pojednání)
jsou obsaženy v písemných textech, které jsou typické
pro jejich zaměření a analýzu všech aspektů týkajících
se architektury a tradičního sochařství. Jsou to většinou
natolik obecné zásady, že je možné je používat universálně
i mimo indický subkontinent.
|
|
Vastu a Vaastu
|
|
Po dva tisíce let stará tradice vaastu se vyvinula v ucelený
a neporušený systém stavební technologie vzniknuvší nad
základním předpokladem celé nauky. A to jest, že Země
nebo pozemek je vnímán jako živoucí organismus skrze který
se rodí všechna živá stvoření a z kterého vzcházejí organické
formy. Životní síla obsažená v zemi je podle této tradice
nazývána vastu. Toto pochopení je rozšířeno dále na všechny
objekty, které se na danném místě nacházejí. Ty všechny
v sobě mají základní energii místa a nazývají se rovněž
vastu. Čili rostliny, stromy, budovy i sochy jsou všechny
považovány za živoucí a za součást uceleného životního
prostoru. Každá součást nebo-li vastu je umístěna na vlastní
základně nebo-li opěrném bodě. Tato úroveň umístění se
nazývá vaastu. Pozemek či část krajiny je obojím, tedy
vastu i vaastu od té doby co je hmotnou podstatou a zároveň
sám sobě rovněž podporou. Vaastu je dále chápáno jako
životní prostor (vas znamená "být" nebo také
"žít"), tento pojem můžeme tedy chápat jako
obytný prostor. Vastu jsou jednotlivosti, Vaastu je celek.
|
Tento pohled na chápání našeho životního prostoru umožňuje
porozumět kosmickému řádu chodu věcí. Člověk je součástí
velkého makrokosmického pořádku, kterému je dobré umět
porozumět a spolupracovat s ním. Indická tradiční filosofie
vychází z poznání prvotní řídící inteligence "Boha"
nebo také "Atmana" či "Brahmana".
Každý děj, každá myšlenka, každý tvar, každá myšlenka
je součástí děje, který toto universum určuje. V indickém
tradičním lékařství - ajurvédě, je dosahováno rovnováhy
těla a duše pomocí používání propracovaného systému bylin,
olejů, masáží, diety a meditace. Správná léčba pomůže
nastolit zpět ztracenou harmonii. Ve Vaastu je dosahováno
tohoto pohybu od neuspořádanosti k pořádku a harmonii
pomocí designu. Je zde několik oblastí, kde se uplatňují
různé metody. Například "Ayadi" jsou výpočty
příznivých proporcí a rozměrů. "Pada Vinyasa"
jsou návrhové metody pomocí vhodných modulů staveb. Další
oblastí této nauky je důraz na vhodné použití místních
materiálů, řešení příznivého vztahu k okolí a konečně
také symbolika tvarů a motivů vhodná pro tu kterou kulturní
oblast.
|
|
Parametry designu a návrhů staveb
|
|
Navrhnout budovu, která by souzněla s životním stylem
a zvyky jejích obyvatel není snadné. V nauce Vaastu se
nabízí několik záklaních zásad, které vedou k přípravě
harmonického obytného prostředí. Jednou z nich je tvar
stavby. Jsou doporučovány pravidelné půdorysy - čtverec,
obdélník, osmiúhelník, šestiúhelník, kruh a elipsa. Každý
z nich má podle svého tvaru konkrétní význam a smysl použití.
Tak například čtverec je doporučován pro sakrální stavby
nebo místa vzdělávání, obdélník je obecně nejvhodnějším
tvarem pro obytné budovy a rodinné domy atp. Ve vaastu
mají svůj význam i barvy. Jsou chápány podle svého vlivu
na lidské vědomí. Například čevená je chápána jako barva
agrese, vášně a radosti. Modrá je barvou věčné pravdy
a duševního růstu, zelená je barvou prosperity a plodnosti.
Žlutá je barvou zrození a přízně. Bílá je barvou čistoty
a černá je chápána jako symbol lhostejnosti a nepříznivých
sil.
|
omu. Návrhy umisťování věcí jsou řešeny ve vztahu k charakteru
obývajícího a s ohledem na vliv místa. Například vše,
co se týče vodního elementu je příznivé orientovat na
severovýchod (od domu), který je zdrojem oživující energie
slunce a léčby. Znamená to například umístění vodního
zdroje tímto směrem od středu domu. Tato strana v obytném
prostoru pro nás může být také místem pro modlitbu a meditaci.
Toto jsou velmi důležité poznatky. V rámci mého studia
a výuky tradiční nauky tvorby prostoru Vaastu se věnuji
také vysvětlení indické mytologie a kosmologie a vysvětluji
principy "čištění prostoru" a "naplňování
prostoru energií".
|
V rámci seminářů také se studenty provádíme podrobně rituál
úspěšného započetí stavby a rituál tvůrčí představy prostoru
a jeho projevení. Aby bylo dobře porozuměno průběhu těchto
metod, věnuji se důsledně vysvětlení práce s myslí v rámci
jógy a procvičování síly mysli. Také podrobně vysvětluji
symbolické významy universálních historických postav typických
charakterů ve vztahu k duševně-duchovním vlastnostem člověka.
Na semináři také děláme ukázku indického tance, manter
a hudby. To jsou všechno metody, které dávají dynamiku
tvorbě a harmonizaci prostoru. Svoje studenty také učím
speciální rituál "oživení obytného prostoru a posvěcení
jeho zdárného růstu a rozvoje".
|
Sashikala Ananth se narodila v roce 1949. Je absolventkou
University architektury v Madrasu v Indii. V posledních
dvaceti letech se zabývá studiem tradičních nauk o tvorbě
prostředí a architektury. Získané znalosti předává jako
světově známá učitelka a architektka s vlastní praxí.
Na svých seminářích a přednáškách seznamuje studenty tvůrčím
způsobem se starou moudrostí Vaastu Shastra s ohledem
na začlení a chápání jejích universálních principů pro
současné použití v rámci našich kulturních zvyklostí.
V roce 1991 získala stipendium a podílela se na vzniku
dokumentárního filmu "Socha hovoří", který popisuje
tradice indického sochařství jako východisko k Vaastu.
Tento film promítá na svých seminářích. Sashikala Ananth
je žákyní váženého Ganapati Sthapati, který je vedoucí
autoritou v oboru Vaastu Shastra. Přeložila také jeho
texty o tradičních proporcích v sochařství do angličtiny.
V rámci své praxe spolupracuje s okruhy tradičních cechů,
řemesel a vesnických komunit. Žije v Chennai v jižní Indii,
kde pracuje na architektonických projektech zahrnujících
moudrosti Vaastu a vede semináře. Projekty zpracovává
tvůrčím a harmonickým způsobem s ohledem na tradice a
potřeby moderní doby. Sashikala je autorkou několika knih,
nejznámější z nich je "Vaastu, klasická indická nauka
o architektuře a designu". Podílí se také společně
s Rogerem Greenem na organizování studijních cest Vaastu
Shastra. Tyto studijní pobyty se uskutečňily již třikrát
v oblasti Kerala v jižní Indii. Studenti byli v rámci
těchto kurzů seznámeni s místními centry Vaastu, řemeslníky
a učiteli, rituály harmonizace prostoru a historickými
stavbami. Její přítomnost v Čechách bude ojedinělou událostí
a možností setkat se s inspirativní mezinárodně uznávanou
učitelkou nauky Vastu Shastra.
|
|
Čtyřdenní seminář se konná ve vile Bertramka, Mozartova
169, Praha 5 ve dnech 12.-15. července 2001. Přednáška
pro veřejnost s volným vstupem se konná 11. července od
17.00 hodin, místo konnání v Praze bude zájemcům upřesněno.
|
|
Informace poskytne:
Studio ARC, Oldřich Hozman, Laudova 1018, 163 00 Praha
6, tel: 02 - 3011622, e-mail:
arc@arc.cz, www.arc.cz
Cultura in forma Bohemia, Jan Tajboš, Plzeňská 54, 150
00 Praha 5, tel: 02 57328922, e-mail:
cib@culturainforma.cz
|